Hade lite småbråttom. Klockan var fem i fyra på eftermiddagen. Skulle fara iväg med jobbarbilen halv fem. Kollade handväskan. Ja, bananen fick jag med i morse. Men äsch då! Glömde havregrynen...! Satte mig på cykeln och trampade ivrigt hemåt för att hämta. Det går ju fort att koka gröt i mikron. Tur. Sätter nyckeln i dörrlåset fem över fyra. Tar inte av mig skorna utan klampar in som jag är. Möts av min man som säger: Välkommen hem, älskling! Jag har gjort mat till oss, och den är precis färdig, vill du äta med mig nu?
Det - min vän - är vardagslyx!! Kanske du redan förstått att min man är otroligt duktig på att laga mat, dessutom! Bråttomkänslan bara rann av mig, och jag satte mig tacksamt vid dukat bord. Ugali med fiskgryta. Så underbart!! Han hade gjort ett besök i stans afrikanska affär och inhandlat lite råvaror... Som den supermumsiga fisken och okran!
Han hade fått tag på nyanya chungu, vilken är min favoritgrönsak som jag inte ätit på flera år, för den finns inte här i Sverige. Nyanya chungu betyder vit tomat på svenska, ser ut som en vit liten aubergine i rått tillstånd, men lagad smakar den lite mer som fräschare tomat. Oerhört mumsig grönsak att ha i fiskgrytor!!!! Det ser ut som potatis på bilderna, men det är nyanya chungu. Den fanns färsk i affären och så fanns det även fryst okra som han köpte, innan han cyklade hem och tillagade världens godaste fiskgryta med ugali! *kärlek*
Fantastiskt mumsigt, lagat och kryddat med omsorg! Mätt och belåten, med ett fånleende på läpparna, begav jag mig ut på cykeln igen. En sån överraskning jag fick! Hann köra iväg i rätt tid med jobbarbilen, mätt i magen och fylld av tacksamhet och kärlek.
3 kommentarer:
Så härligt!!! :)
Åhhhhhhhhh.... Men DET är du värd!!
Bless you both!
Men så gott det såg ut. Blev riktigt hungrig Och vilken tur att du glömde havregrynen eller Guds bakvända omsorg så du fick god mat och mkt kärlek. Tänk vad positiva saker gör mkt för vårt mående kram
Skicka en kommentar