lördag 10 november 2012

Vaniljprakt

Min favoritblomma här hemma blommar nu!



Med sina pyttesmå kronblad är hon en skönhet som få. Vår underbara Vanillaorkidé.


Knopparna sträcker sig ut från stjälken för att sedan spricka ut i blom. Fast en blomma bara är ca 1,5 cm i omkrets pryds hela rummet. Hennes doft fyller näsan. Så där precis lagom du vet.




Hon har glatt med sin skönhet sedan våren 2004 då hon införskaffades i Helsingör. Håller tummarna att hon kommer att tjusa oss i många år till!


Önskar dig en skön lördagskväll!







4 kommentarer:

Anonym sa...

Så underbart vacker. Vad kul att den blommar om i flera år. Sånt önskar man verkligen.
Hälsningar LoB.

Zoo keeper sa...

Korkade frågor: Luktar den vanilj? Blir det något som liknar vaniljstänger när den blommat klart? Sååå coolt! Kan man köpa den i vanliga affärer, är din köpt på något specialställe? Den är fantastiskt vacker och speciell, jag har aldrig hört eller sett en vanlijorkidé tidigare! Himla fin! :-)))

Anonym sa...

Är det verkligen så länge sedan vi
var och handla den fina blomman?
Du kan ju det där med blommor.
Hälsningar B-G

marremorr sa...

Hej! Ja, den luktar främst vanilj, men man kan även ana en väldigt svag doft av kanel eller eucalyptus, lite svårbestämt..! Det blir inga fröskidor av den, blommorna vissnar bara och trillar av. Tyvärr. Den inhandlades på andra sidan sundet, Danmark alltså, ute på torget i Helsingör våren 2004. har inte sett den här i Sverige faktiskt. Dess latinska namn är Oncidium ornithorhynchum, om du vill googla! Den kanske finns att köpa här i Sverige om du söker på nätet. Lycka till!