måndag 26 november 2012

Skolavgifter

Behövde ett break i vantevirkandet. Stickade då ett par pulsvärmare.



Grundmönstret hittade jag som jag skrev i ett tidigare inlägg här. Fast jag ändrade det lite...


I slutet av denna månad ska skolavgifterna för nästa läsår betalas i Tanzania. Nu är det bråda tider, vill skicka pengarna till flickornas skolgång på fredag. Den äldsta ska börja på universitet. Den yngre fortsätter i secondary school. Utbildning är förutsättningen för ett drägligt liv där. I Sverige är skolan avgiftsfri. Vi borde vara mer tacksamma. Och bättre ta vara på de underbara möjligheter den ger.

Ett varmt tack alla som bidrar till flickornas skolavgifter på olika sätt. Ni är guld värda!!


Önskar dig en skön god natt!

3 kommentarer:

Zoo keeper sa...

Den här gången blev det en sats Tiramisu till, men det var ett riktigt bra förslag att göra en "mumsbit" av det som blir över :-)) När man är ensam hemma, och kan moffa helt själv... :-))

Vad intressant det du skriver om terminsavgifterna. Jag förstår att det är helt nödvändigt för individen själv, men också för samhället i stort. Hans Rosling (om du hört hans föredrag någon gång?) menar att en av de viktigaste faktorerna för ett lands fortsatta utveckling är just KVINNORS utbildning och att andelen kvinnliga analfabeter minskar. Att kvinnor kan läsa och ta till sig information och sedan hävda sina rättigheter. Att utbilda sig länge, för att kunna inta viktiga och opinionsbildande funktioner i samhället. Berätta gärna mera om detta om du vill, nyfiken! :-)))

Och dina kommentarer värmer också, otroligt mycket! Och det är kul att spana in det du gör, du producerar så många fina och inspirerande saker! :-)))
Nu, stickkväll!

Mmatilda sa...

Vi inser förstås aldrig hur "bortskämda" vi är och hur bra vi har det på många sätt, tyvärr är det ju inte så för alla. Det är bara att beundra alla som försöker göra något för att förbättra den här världen!

Anonym sa...

Jättefina pulsvärmare!

Bra att få veta lite om skolgången i Tanzania och hur viktigt det är med utbildning.
Hälsningar LoB.