... bär i skafferiet! Idag blev det en marmeladkokning på nektariner. Till ett kilo nektariner hade jag 8 dl syltsocker och saften av två citroner. Lät det koka ca femton minuter innan jag hällde marmeladen i burkarna. Och provsmakade, förstås. Mums, säger jag bara!
Sedan styrde jag kosan och cykeln till min kollega och plockade svarta vinbär. Så då blev det svartvinbärssylt också. Jag hällde bären i en gryta tillsammans med lite vatten på botten. Lät det koka i cirka fem minuter. Sedan hade jag i syltsocker och lät det koka i cirka femton minuter. Sedan hälla upp i burkar. Och så provsmaka, förstås.
Svartvinbärssylt är min godaste sylt. På frasvåfflan tillsammans med en skopa glass. Eller i filen till frukosten. Eller till ugnspannkakan. Svartvinbärssylt kan man ha till det mesta!
1 kommentar:
Visst känner man sig rik när man har gjort sylt saft o marmelad. Jag får ju leva på lånade händer men jag blir så glad nära jag kan ställa in ngt i källaren. Nektarinmarmelad har jag aldrig prövat, vore nog värt det.
Så duktig du är på hantverk Kram
Skicka en kommentar