Tidningen Buffé kan ha fler användningsområden än att visa olika recept. Till exempel så här:
Den är som gjort för att mandelkvarnen ska sitta perfekt!
Idag var jag innovativ (läs lat) och kom på att att man inte bara kan mala mandel i den...
Jag malde mandel som var ingrediens i den himmelskt mumsiga Lenas italienska mandeltårta till kvällens middagsgäster. I receptet ska det vara 100 gr riven eller fint hackad blockchoklad, jag hade 100 gr 70% mörk fairtrade chokladkaka, och det var då jag kom på det! Just det, precis...! Att även mala chokladkakan!
Det gick alldeles utmärkt, och så oerhört smidigt! Disk sparar man också! Lathet föder kreativitet! Kakan blev mycket uppskattad, rekommenderas varmt att mumsas på!
Glutenfri, fluffig med bra chokladsmak. Kan det bli bättre?
5 kommentarer:
Smart tänkt! Jag har ingen sån mandelkvarn men min mamma har en (gammal) och ibland har jag tittat efter en att köpa men inte hittat, så jag trodde inte de gjordes mer. Jag kan alltså börja titta igen!
Mandel-chokladtårta, låter för övrigt ganska underbart...
Ja! Du bara måste prova!!;0)
Mandelkvarnar brukar finnas på loppisar, men säljs även nyproducerade har jag sett. Hmm.. men var var det jag såg de nu igen..?? Återkommer när jag funderat färdigt!=0)
Åh så gott!! Har inte använt min kvarn sedan förra höstens äppelskörd så jag vet knappt om jag kommer ihåg hur alla delarna ska sitta... men vad smarrig kakan ser ut!!
Det var ett väldigt bra tips att använda mandelkvarnen till blockchoklad.Tack för det!
Hälsar LW.
Tror kanske att mjölchoklad blir för mjuk att mala i mandelkvarnen, men 70% mörk choklad som jag använde, eller blockchoklad funkar utmärkt!=0) De är ju lite hårdare i konsistensen liksom.
Skicka en kommentar