lördag 25 januari 2014

Halvvantar

En fin vän undrade om det gick att göra ett par vantar som skulle kunna passa utanpå hennes kompressionshandskar. Jag antog utmaningen. Det blev en hel del funderande. Men sen gjorde jag som professor Baltazar (om du minns den lille tecknade gubben), jag kom på en lösning!


Jag stickade korta vantar med en öppning på sidan. Den kan man justera med resårbandet som jag knutit runt den virkade blomman. Så att vanten ska vara flexibel men ändå sitta kvar på handen. Själva resårbandet pimpade jag upp med två pärlor.


Vantarna stickade jag av mitt favvogarn Sandnes Easy, på stickor nr 5. Vantkanten och blommorna virkade jag av samma garn med virknål nr 5.

Nu återstår att se om det är en bra lösning eller inte. Mottagaren blev glad. Så också jag. Trots att jag störtade in hos henne mitt i andra göromål. Glädje föder glädje!

Önskar dig en fantastisk dag!






2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj så finurligt! Det gäller verkligen att komma på knepen.
Hälsningar Lena.

Mmatilda sa...

Professor Baltasar minns jag tydligt, han är min förebild i allt skapande...

Det ser ut som en smart och snygg lösning du hittade på för vantarna, hoppas nu det fungerar!