söndag 9 juni 2013

Puff




I mitt förra inlägg fick jag en fråga hur jag gjorde puffärmen. Så här gjorde jag: Ärmarna stickade jag nerifrån och upp. Först stickade jag den vita picotkanten. När jag bytte till det ettrigt mintgröna garnet ökade jag en maska i varje maska = dubbelt antal maskor.

När jag sedan var färdig för att maska av stickade jag ihop maskorna två och två  innan jag maskade av alla maskorna. Sedan sydde jag på ärmen på "tröjkroppen". Då bara blev det så där puffigt.

Kommer säkert att prova den puffiga lösningen igen. Puffen blev ju ganska piffig!







2 kommentarer:

Zoo keeper sa...

"Då bara blev det så där puffigt" :-))) Har en bestämd känsla av att det inte skulle bli så där puffigt, bara så där, om det vart jag som försökte... :-)))) Stickar du utan mönster? Jag skrev just om min nya bok om/av Elizabeth Zimmermann. Hon ville ju uppmana till att experimentera själv, räkna och tänka. Läskigt... :-)))

marremorr sa...

Ja, Skalmantröjan stickade jag utan mönster. Att sticka utan mönster är väldigt läskigt men också väldigt roligt!!!=0)) Jag måste bara vara beredd på att mäta mer ofta och att repa upp ibland om det inte blir bra, sen försöka igen tills jag blir nöjd. Jag tycker du ska prova!!=0)))